Čak 87,4 odsto korisnika kompjutera nikada nije kupovalo ili poručivalo robu putem Interneta, a takvu kupovinu omogućava tek 200 domaćih firmi. Srbija je među najnerazvijenijim evropskim zemljama po kupovini preko Interneta - učešće "virtuelne" trgovine u ukupnom obrtu procenjuje se na manje od deset odsto. Da je to ipak perspektivna trgovina pokazuje podatak da je u kriznoj 2009. godini promet preko Interneta bio oko deset miliona evra, skoro duplo više nego godinu dana ranije. Visoke carine i takse glavni su razlog zašto je kupovina robe iz inostranstva preko Interneta poslednjih godina drastično pala. Uredbom Vlade Srbije iz juna 2006. iznos koji je predviđen za oslobađanje plaćanja carine i ostalih uvoznih dažbina za robu koja stiže poštom smanjen je sa 100 na 20 evra.
Čak 87,4 odsto korisnika kompjutera nikada nije kupovalo ili poručivalo robu putem Interneta, a takvu kupovinu omogućava tek 200 domaćih firmi.
Srbija je među najnerazvijenijim evropskim zemljama po kupovini preko Interneta - učešće "virtuelne" trgovine u ukupnom obrtu procenjuje se na manje od deset odsto. Da je to ipak perspektivna trgovina pokazuje podatak da je u kriznoj 2009. godini promet preko Interneta bio oko deset miliona evra, skoro duplo više nego godinu dana ranije, piše "Press".
Dragan Varagić, stručnjak za poslovnu primenu Interneta, objašnjava za "Press" da su visoke carine i takse glavni razlog zašto je kupovina robe iz inostranstva preko Interneta poslednjih godina drastično pala. Uredbom Vlade Srbije iz juna 2006. iznos koji je predviđen za oslobađanje plaćanja carine i ostalih uvoznih dažbina za robu koja stiže poštom smanjen je sa 100 na 20 evra.
"To je učinjeno zbog zloupotreba prilikom kupovine robe putem kataloga od kompanije 'Nekerman'. Odluka da se taj prag spusti dramatično je usporila razvoj e-trgovine, jer zbog visokih carina roba koju naručite na kraju bude i nekoliko puta skuplja od samog proizvoda", kaže Varagić za "Press".
Iako se kupcima putem Interneta nudi mogućnost da kupe ogroman broj različitih proizvoda u zemlji i inostranstvu, od knjiga, muzičkih diskova, preko avio-karata do odeće i obuće, obim prodaje je veoma mali zbog nedovoljne informisanosti i nepoverenja potrošača, ali i komplikovanih procedura i zastarelih propisa.
Dragan Varagić kaže da u Srbiji preko Interneta može da se kupi praktično sve, ali da je prodaje mnogo manja nego u svetu.
"Procenjuje se da u Srbiji trenutno ima preko 1.000 veb sajtova koji nude nešto vezano za prodaju. Više od 400 sajtova ima neku prodaju koja ne mora da bude uz pomoć kartice. Najčešće se kupuju filmovi, muzika, softver, elektronska oprema razne vrste...
Poslednjih godina u svetu, ali i u Srbiji postaje popularna grupna trgovina na sajtovima koji okupljaju veliki broj korisnika pa oni robu dobijaju po nižim cenama i do 70 odsto. U Srbiji se puno kupuje i preko sajtova kao što je limundo.com koji su neka varijanta buvlje pijace. Najveći broj ljudi koji koriste e-banking za plaćanje računa vrlo često su oni koji i najviše kupuju preko Interneta", kaže Varagić
Vodič za bezbednu e-kupovinu
Proverite kredibilitet sajta i prodavca pre kupovine (da li prodavac na sajtu ima podatke o adresi, broju telefona, podatke o registraciji firme koji se mogu proveriti, da li ima istaknut tekst ugovora sa korisnikom, opis procesa naplate/reklamacije/povraćaja robe i novca).
Proverite dodatne carinske i špediterske troškove u vezi sa robom koja se uvozi iz inostranstva, jer ovi troškovi mogu značajno da povećaju cenu.
Koristite posebne platne kartice samo za kupovinu na Internetu (na kojoj držite samo onoliko sredstava koliko je potrebno za narednu kupovinu).
Koristite servise za posredovanje u plaćanju (Google Checkout, MoneyBookers), plaćanje preko e-bankinga ili pouzećem.